Rentoa kesää

29.6.2017
kesä

”Mun täytyis oppia rentoutumaan”, nuori sanoo ja pohtii ääneen kesätoiveitaan. Kevät on ollut rankka ylioppilaskirjoituksineen ja pääsykokeisiin valmistautuminen on vienyt voimia. Kesätyöt ovat rytmittäneet päiviä ja tulevan syksyn isot muutokset muuttoineen uudelle paikkakunnalle jännittävät. Mutta sitä ennen edessä on pieni pätkä lomaa. Toivottua aikaa rentoutumiselle.

Kesän lomapäivät ovat hyviä hetkiä stressistä palautumiselle, mutta kukin tietää omasta kokemuksestaan, että myös arkisen kiireen keskellä on hyvä varata aikaa ja paikka rentoutumiselle. Jaksaakseen mieli ja keho tarvitsevat lepoa. Yksi purkaa stressiä laiturin nokassa hiljaisuudessa istuskellen ja maisemista nauttien, toinen juoksee vetoja pururadalla ja lataa kehoa mielihyvähormoneilla, kolmas lähtee festivaaleille tanssahtelemaan ja voimaantuu ihmisvilinässä.  Rentoutumiskeinot ovat yksilöllisiä eivätkä samat kikat toimi välttämättä kaikille. Omanlaisia rentoutumistaitoja ehtii tunnustella ja harjoittaa kesän aikana.

Jos kuitenkin jännitysoireet kiusaavat tai mieltä on vaikea rauhoittaa ajatuksista saati murheista, saattaa varsinaista rentoutumisharjoituksista olla apua.

Taito vaatii harjoittelua siinä missä muutkin opiskeltavat taidot, mutta kun rentoutumisen taidon harjoitusten avulla oppii, stressitilanteissa pärjää todennäköisesti taas paremmin. Alkuun pääsee helposti hengitysharjoituksilla ja lihasten aktiivisilla jännitys-rentoutus –metodeilla. Lihasten tahdonalainen jännittäminen ja rentouttaminen viestii konkreettisesti itselle, miltä jännitys kehossa tuntuu ja että sen onnistuu myös itse laukaista.

Nuorisoasema Klaaran nuorisotyöntekijä Sari Pukkinen käyttää työssään nuorten kanssa tietoisuustaitoharjoituksia, joiden avulla mieli oppii ankkuroitumaan kyseessä olevaan hetkeen. Tässä ja nyt. ” Voit kysyä itseltäsi: Mitä elämässäni tapahtuu juuri nyt? Mitä näet, kuulet ja koet juuri nyt? Voit keskittyä täydellisesti siihen, mitä sillä hetkessä on tarjolla”. Mieli lähtee helposti harhailemaan, mutta se on mielen luonne. ”Voit kuitenkin tietoisesti palauttaa mielen nykyhetkeen ja tarkastella ajatuksia ajatuksina, ei tosiasioina. Ja samalla tavalla tunteita voi tarkastella tunteina, jotka menevät ohitse.” Tietoisuustaitoharjoittelun avulla mieli oppii pikkuhiljaa ottamaan raskaitakin tunteita vastaan ja hyväksymään erialisia tilanteita ja rauhoittumaan ahdistavassa tilanteessa.  https://klaara.vaasa.fi/info/2017-03/mindfulness

Rentoutumisen ohella voi toisinaan olla tarvetta purkaa asioita myös puhumalla. Olemme jäämässä Klaarassa pian kesälomille. Klaaran ollessa suljettuna 10.7. -28.7 voit ottaa yhteyttä muun muassa Kriisikeskus Valoon http://www.pohjanmaankriisikeskus.fi/ . Palaamme töihin jälleen maanantaina 31.7. klo 10.

Rentouttavaa kesää!