Hyvä, paha stressi

26.3.2019
Stressi

Stressiä tuntuu olevan liikkeellä. Sitä voi olla liittyen esimerkiksi kouluun, työhön, harrastuksiin tai ihmissuhteisiin. Stressin vuoksi olo saattaa olla ikävä, mutta stressi ei aina ole huono asia. On kuitenkin tärkeää tunnistaa, missä kohtaa olo on hyvällä ja motivoivalla tavalla stressaantunut ja missä kohtaa stressin haittavaikutukset alkavat olla hyötyjä suuremmat.

Erilaiset stressaavat tilanteet kuuluvat elämään ja sekä positiiviset että negatiiviset muutokset arjessa voivat aiheuttaa meille stressiä. Stressi voi saada ihmisen tekemään parhaansa ja ajaa eteenpäin elämässä. Joskus ihminen saattaa kuitenkin kohdata niin paljon stressiä ja muutostilanteita, että omat voimavarat eivät näiden käsittelyyn riitä.

Stressiin liittyviä oireita voivat olla jännittyneisyys, ärtymys, uniongelmat, ahdistuneisuus, muistiongelmat ja vaikeus tehdä päätöksiä. Stressaantuneena kannattaa luoda katsaus omaan elämään ja miettiä, täytyisikö jotain tehdä toisin.

Vinkkejä stressin helpottamiseen

  1. Aikataulutus. Suunnittele aika opiskelu- tai työtehtäville sekä levolle ja vapaa-ajalle.
  2. Asiat tärkeysjärjestykseen. Mitä on pakko tehdä ja mikä vain tuntuu siltä? Karsi turha tekeminen pois ja vähennä esim. somessa vietettyä aikaa.
  3. Mukavat asiat. Huolehdi siitä, että arjesta löytyy myös itselle mieluisia asioita, tekemisiä tai ihmisiä. Mieti jokaiselle päivälle vähintään yksi asia, josta tulet hyvälle mielelle!
  4. Liikunta. Etsi mukava liikuntaharrastus, se rauhoittaa sekä kehoa että mieltä.
  5. Musiikki. Kuuntele lempimusiikkiasi ja käytä sitä motivoitumiseen tai rentoutumiseen.
  6. Rentoutuminen. Opettele erilaisia rentoutumistekniikoita. Erilaiset hengitys- ja rentoutusharjoitukset auttavat oloon. Niitä löydät esimerkiksi osoitteesta www.oivamieli.fi
  7. Tauot. Jos tekemistä on paljon, älä yritä tehdä kaikkea kerralla vaan pilko päivän työmäärä pienempiin palasiin.
  8. Fyysinen terveys. Riittävä uni ja terveellinen ruokavalio auttavat jaksamaan.
  9. Tsemppaa itseäsi! Muista kannustaa itseäsi ja antaa hyvää palautetta pienistäkin onnistumisista. Kun huomio myös sen, mitä on jo saatu aikaan ja missä on onnistuttu, on helpompi jatkaa eteenpäin.
  10. Pyydä apua. Kaikesta ei tarvitse selvitä yksin. Jos stressi on voimakasta tai kestänyt kauan, voi olla tarpeen käydä juttelemassa asiasta ammattilaisen kanssa esimerkiksi koulussa, työpaikalla tai täällä Klaarassa.

Lisäksi stressaantuneena voi miettiä oman toimintansa lähtökohtia: elänkö sellaista elämää mitä haluan ja mikä tekee minut onnelliseksi?

Lähteet:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/09/13/20-tapaa-helpottaa-akillista-stressia

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/stressi/irti-stressist%C3%A4-x-9

https://www.mehilainen.fi/hyvinvointi/stressi