Blogit

Musiikin voima

6.9.2018

On lenkin aika, mutta väsyttää eikä huvittaisi lähteä. Liikunta kuitenkin parantaisi mielialaa ja mietit, miten voisit motivoida itsesi liikkeelle. Hmm, kuulokkeet päähän ja lempibiisi pauhaamaan, tästä saan energiaa! Ulkoilun jälkeen mieliala on jo parempi, mutta seuraavaksi edessä häämöttää iltapäivä koulutehtävien parissa. Rauhallinen musiikki auttaa keskittymään ja tekee opiskelusta mukavampaa. Hitaat kappaleet sopivat myös lähestyvään iltaan ja auttavat rentoutumaan.

Future Spring Fest 2018 – Kevään mahtavimmat minimessut!

16.5.2018

Nuorisoasema Klaara otti osaa Vaasan Setlementin ja Vaasan nuorisopalveluiden yhteistyössä järjestämään Future Spring Festiin, joka järjestettiin Variskan yläasteella tiistaina 8.5.2018. Tapahtuman tarkoituksena oli jakaa yläasteikäisille tietoa erilaisista nuorille suunnatuista palveluista, toiminnoista ja harrastuksista sekä kehittää Vaasan itäiselle alueelle uudenlaista vaikuttamistoimintaa nuorille.

Tapahtuma järjestettiin minimessujen muodossa.

Hyvinvointia luonnosta

27.4.2018

Näin kesän kynnyksellä on loistava aika luoda katsaus ympäröivään luontoon. Oletko huomannut valon lisääntymisen vaikuttavan positiivisesti mielialaasi? Entä oletko kiinnittänyt huomiota ympärillä tapahtuviin muutoksiin, yhä enemmän lämmittävään aurinkoon, linnun lauluun tai sateen tuoksuun?

Luonto vaikuttaa ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin monella tavalla. Se lievittää stressiä, ahdistusta ja masennusta sekä parantaa keskittymiskykyä.

Muutosta on tapahtunut

2.2.2018

Ohje tekstin lukijalle; Lue tekstin jokainen sana ajatuksella.

Olotila on haikea. Vuodessa on tapahtunut paljon. Opin luottamaan, hyväksymään ja ottamaan enemmän riskejä, rikkomaan omia rajojani ja antamaan itselleni anteeksi. Olen muuttunut, mutta toki myös kasvanut ihmisenä (1,5 cm jos tarkkoja ollaan). Opin näyttämään läheisilleni, että välitän heistä, halaamalla heitä joka kerta tavatessamme ja sanomalla heille usein ääneen kolme kaunista sanaa: ”olet rakas minulle” sitä todella tarkoittaen. Ystäväpiirini on muuttunut ja vakiintunut. Pidän silti edelleen piirini pieninä ja avoimina.

Epäonnistuin kirjoituksissa kahdesti. Molemmilla kerroilla puuttuvat pisteet pystyi laskemaan yhden käden sormilla. Se sattuu edelleen sieluuun. Vuosi alkuperäisen tavoitteeni jälkeen yritän uudelleen -viimeistä kertaa. Hiljaa rukoilen, että jaksaisin. Jos jaksan ja läpäisen nämä kokeet saan valkolakin pahvilaatikossa hyllylle säilytettäväksi, sekä merkityksellisen todistuksen kansioon. Jatko-opiskelujeni suhteen olen päättänyt mitä haluaisin tehdä, mutta epävarmuus on silti läsnä.

Onko sinulla jokin unelma?

15.1.2018

Kaikilla meillä on varmasti jotain haaveita ja toiveita omaan elämäämme. Ehkä joku on joskus haaveillut lapsena olevansa prinsessa tai prinssi? Oletko koskaan miettinyt toteutuuko unelmasi? Elämässä ei koskaan tiedä toteutuuko mikäkin unelma.

Siksi

on uskottava itseensä

Rentoa kesää

29.6.2017

”Mun täytyis oppia rentoutumaan”, nuori sanoo ja pohtii ääneen kesätoiveitaan. Kevät on ollut rankka ylioppilaskirjoituksineen ja pääsykokeisiin valmistautuminen on vienyt voimia. Kesätyöt ovat rytmittäneet päiviä ja tulevan syksyn isot muutokset muuttoineen uudelle paikkakunnalle jännittävät. Mutta sitä ennen edessä on pieni pätkä lomaa. Toivottua aikaa rentoutumiselle.

Liikkeelle

20.4.2017

Tutkimukset osoittavat kerta toisensa jälkeen, että säännöllinen liikunta lisää hyvinvointia. Saman on havainnut työssään Nuorisoasema Klaaran psykologi Milla Köynnös ja suosittelee liikuntaa osaksi etenkin ahdistuksen ja masennuksen hoitoa. Hän painottaa ettei liikunta ole vippaskonsti, vaan se on tärkeä osa kokonaisuutta. ”Tarvitaan päätös liikkeelle lähdöstä ja asian priorisointia omassa ajankäytössä”.

Haluatko olla #rohkee ?

16.12.2016

Peräti joka kolmas nuori kertoo kaveriensa ajaneen humalassa. Joka neljäs on myös itse ollut juopuneen kuskin kyydissä. (Lähde: Liikenneturvan kysely 15–20-vuotiaille.) Onni, että olet vielä tätä lukemassa!

Jännäristä apua jännittäjille

16.11.2016

Lähes kaikki jännittävät, ainakin joskus. On luonnollista jännittää uusia tilanteita, kuten esitelmien pitoa luokan edessä tai tavatessa uusia ihmisiä. Tärkeänä ennakoitu tilanne nostaa kehossa energiatasoja, saa elimistön valmiustilaan ja auttaa suoriutumaan. Pulssi kohoaa, hengitys tihenee, mutta myös suuta kuivaa ja ääni saattaa täristä.