Jännittäminen

PERHOSIA VATSASSA VAI PANIIKINOMAINEN AHDISTAVA OLO?

Edessäsi on esiintyminen luokan edessä tai sinun pitää tutustua uusiin ihmisiin. Liihotteleeko perhosia vatsassa? Jos, niin älä huoli: niin tekee kaikilla muillakin. Kaikki jännittävät joskus jotakin. Jännittäminen on täysin normaali ja luonnollinen tunnetila. Voimme jännittää esimerkiksi esiintymistä, uusia tilanteita tai uusien ihmisten tapaamista.

Liihotteleeko perhosia vatsassa? Jos, niin älä huoli: niin tekee kaikilla muillakin.

Jännittäminen aiheuttaa muun muassa sydämen tykyttämistä, punastumista, käsien vapinaa, änkyttämistä ja äänen katoamista. Lievä jännitys kuitenkin usein parantaa suoritusta tai esiintymistä.

MILLOIN APUA?

Joskus tavallinen jännitys saattaa muuttua liialliseksi jännittämiseksi. Mieti oman jännittämisesi voimakkuutta. Jätätkö jännittämisen takia asioita tekemättä? Pelkäätkö tiettyjä tilanteita? Jätätkö menemättä kouluun jos pitää esiintyä? Pelottaako tutustua uusiin ihmisiin?

Hae apua nuorisoasema Klaarasta, jos sinusta tuntuu, että:

  • jännittäminen häiritsee tai estää arkipäivän tekemisiä
  • jännitys on paniikinomaista
  • jännitys on ahdistavaa.

Jännittäjä kokee, ettei hallitse tilannetta ja pelkää mokaamista. Liialliseen jännittämiseen liittyy usein toistuvia kielteisiä ajatuksia itsestä. Näitä voi aiheuttaa heikko itsetunto, jolloin näkee itsensä kielteisessä valossa. Ujojen nuorten on usein vaikea aloittaa keskustelua toisten kanssa. Naurunalaiseksi joutuminen jossain tilanteessa tai ylikorostunut itsekriittisyys aiheuttavat myös liiallista jännittämistä.

HARJOITTELU TEKEE MESTARIN!

Liiallisesta haitallisesta jännittämisestä pääsee eroon harjoittelemalla jännittäviä tilanteita mielikuvissa ja käytännössä. Kerää itsellesi positiivisia kokemuksia, tarkastele omia ajatuksiasi ja harjoittele!

KLAARAN VINKIT ESIINTYMISJÄNNITYKSEN NITISTÄMISEEN

  • Pohdi, mikä jännitystä aiheuttaa.
  • Mieti itsellesi vahvistava tai rauhoittava lause.
  • Rentoutumis- ja mielikuvaharjoitukset voivat auttaa esim. vuoriharjoitus
  • Valmistele esityksesi hyvin, tuolloin olet varmempi.
  • Mieti vaaditko itseltäsi liikaa. Mokaaminenkin on sallittua.
  • Valitse kuulijoista joku, joka on tuttu tai ystävällisen näköinen esim. opettaja
  • Mieti yleisöä alastomana tai jotakin muuta hassua.
  • Hämää mieltäsi keskittymällä muihin asioihin kuin fyysisiin oireisiin.
  • Myönnä itsellesi ja kuulijoillesi, että jännität. Tällöin sitä ei tarvitse yrittää peitellä.
  • Arvosta ja hyväksy itsesi sellaisena kuin olet.

Lue lisää verkosta: 

Nuortennetti (MLL): Jännittäminen

YTHS: Apua ja tietoa jännityksen kohtaamiseen

Suomen Mielenterveysseura: Jos pelottaa ja jännittää

Nyyti ry: Jännittäminen on luonnollista