Tupakka

riippuvuus

Tupakka vaikuttaa ihmisen elimistöön kokonaisvaltaisesti. Tupakoinnin haittoja ilmenee jo lyhyelläkin aikavälillä. Tupakoinnista aiheutuu mm. kunnon heikkenemistä, hammas- ja ienongelmia, hengitystieoireita, iho-ongelmia sekä hajuhaittoja. Siitä seuraa myös rahanmenoa.

Tupakan savussa on yli 4 000 eri kemikaalia. Tunnetuimpia niistä ovat häkä, nikotiini ja terva. Nikotiiniriippuvuuden lisäksi tupakointiin kehittyy monella myös psyykkinen ja sosiaalinen riippuvuus.

Tupakoinnilla on monia vakavia seurauksia. Tupakointi lisää mm. sydän- ja verisuonisairauksia, syöpää sekä hengityselinten sairauksia. Kaksi askia päivässä tupakoiva 25-vuotias kuolee keskimäärin 8 vuotta tupakoimatonta ikätoveriaan aikaisemmin. Tupakointi muuttaa monien lääkkeiden vaikutusta, heikentää miehen potenssia ja naisen hedelmällisyyttä sekä heikentää hämäränäköä.

KLAARAN VINKIT TUPAKOIMATTOMUUTEEN

  • Suunnittele etukäteen erilaisia tapoja kieltäytyä, jos joku tarjoaa sinulle tupakkaa, esimerkiksi
    • ”Olen menossa treeneihin.”
    • ”Menen treffeille, enkä halua haista tupakalle.”
    • ”Olen lopettanut, enkä halua aloittaa uudelleen”
    • ”Olen huolissani sademetsien tuhoutumisesta.”
  • Sinä itse päätät tupakoimattomuudestasi, ei kukaan muu (kuten kaverit tai mainosmiehet).
  • Käytä välitunnit tai kahvitauot muuhun tekemiseen tupakoinnin sijasta.
  • Opettele tupakoinnin sijaan muita tapoja rentoutua ja käsitellä tunteitasi.
  • Jos olet vähällä aloittaa tupakoinnin, perustele itsellesi, miksi se ei kannata (esim. ulkonäköön, terveyteen, rahankäyttöön ja ympäristöön liittyvät haitat).
  • Jos olet jo aloittanut tupakoinnin ja haluat lopettaa sen, katso lopettamisohjeita: Fressis.fi
  • Kerro kavereillesi tupakoinnin lopettamisesta, jotta voit saada heiltä tukea lopettamispäätökseesi.
  • Huolehdi, että tupakkaa ei ole saatavilla ja että sinulla on jotain terveellistä naposteltavaa (esim. hedelmiä). Muutenkin on hyvä, että käsille on jotain näperreltävää.
  • Jos tupakanhimo iskee, muista, että se kestää vain vähän aikaa kerrallaan. On hyvä, jos olet etukäteen miettinyt, mihin sillä hetkellä voit siirtää huomiosi.
  • Jos tuntuu, että tarvitset tukea tupakoinnin lopettamiseen, ota yhteyttä Klaaraan.

Lue lisää verkosta:

Suomen Ash: Monipuolista tietoa tupakasta

Fressis: Tietoa tupakasta ja lopettamisohjeita

Stumppi.fi: Näin kehosi reagoi tupakoinnin lopettamiseen

Työkalupakki.net: Tupakoinnin vaikutukset hyvinvointiin