Spändhet

FJÄRILAR I MAGEN ELLER KÄNSLA AV PANIK OCH ÅNGEST?

Du ska uppträda inför klassen eller bekanta dig med nya människor. Har du fjärilar i magen? Om det är så, oroa dig inte: det har de flesta andra också. Alla spänner sig någon gång för något. Att spänna sig är ett helt normalt och naturligt känslotillstånd. Vi kan till exempel spänna oss inför ett framträdande, nya situationer eller att träffa nya människor.

Har du fjärilar i magen? Om det är så, oroa dig inte: det har de flesta andra också.

Då man spänner sig känner man att hjärtat slår fortare, man rodnar, händerna skakar, man stammar och rösten försvinner. En lindrig spänning förbättrar dock ofta prestationen eller framträdandet.

NÄR BEHÖVS HJÄLP?

Ibland kan vanlig spändhet förändras och bli överdriven spändhet. Fundera på hur kraftigt du spänner dig. Lämnar du saker ogjorda på grund av att du spänner dig? Är du rädd för vissa situationer? Låter du gå bli att gå till skolan om du måste uppträda? Är du rädd för att bekanta dig med nya människor?

Sök hjälp hos ungdomsstationen Klaara, om du känner att

  • din spändhet stör eller hindrar dig i vardagen

  • spändheten är panikartad

  • spändheten orsakar ångest.

Den som spänner sig upplever att situationen inte är under kontroll och är rädd för att göra bort sig. Till överdriven spändhet hör ofta att man upprepat tänker negativa tankar om sig själv. Dessa kan förorsakas av svag självkänsla för att man ser sig själv i ett negativt ljus. Blyga ungdomar har ofta svårt att inleda en diskussion med andra. Rädsla för att bli utskrattad eller överdriven självkritiskhet gör också att man spänner sig ytterligare.

ÖVNING GER FÄRDIGHET!

Man kan slippa den överdrivna, skadliga spändheten genom att öva spännande situationer i fantasin och i praktiken. Samla på dig positiva erfarenheter, gå igenom dina egna tankar och öva!

KLAARAS TIPS FÖR ATT TA KÅL PÅ RAMPFEBER

  • Fundera på vad spändheten orsakas av.

  • Tänk ut en stärkande eller lugnande mening.

  • Avslappnings- och fantasiövningar kan hjälpa, t.ex. bergsmeditationen

  • Förbered ditt framförande väl, då känner du dig säkrare.

  • Tänk på om du kanske kräver för mycket av dig själv.  Det är också tillåtet att göra bort sig.

  • Välj bland åhörarna någon, som är bekant eller ser vänlig ut, t.ex. läraren.

  • Fundera på hur publiken skulle se ut om den var naken eller någonting annat roligt.

  • Distrahera dig själv genom att fokusera på andra saker än dina fysiska symtom.

  • Erkänn för dig själv och dina åhörare att du spänner dig. Då behöver du inte försöka dölja det.

  • Uppskatta och acceptera dig själv sådan som du är.

Läs mera på webben: 

Nuortennetti (Mannerheims barnskyddsförbund): Jännittäminen

Jännittää: Jännittäjätesti

Suomen Mielenterveysseura: Jos pelottaa ja jännittää

Vahvistamo: Jännittäminen jähmettää