Liikkeelle

20.4.2017

Tutkimukset osoittavat kerta toisensa jälkeen, että säännöllinen liikunta lisää hyvinvointia. Saman on havainnut työssään Nuorisoasema Klaaran psykologi Milla Köynnös ja suosittelee liikuntaa osaksi etenkin ahdistuksen ja masennuksen hoitoa. Hän painottaa ettei liikunta ole vippaskonsti, vaan se on tärkeä osa kokonaisuutta. ”Tarvitaan päätös liikkeelle lähdöstä ja asian priorisointia omassa ajankäytössä”.

Tunnetaitoja

14.1.2016

Alakulo voi alkaa vähitellen. Sitten turtuneisuus ottaakin salakavalasti niskaotteen, vie aloitekyvyn ja jämähdyttää sohvan nurkkaan. Ennen niin normaalilta tuntuneisiin arjen askareisiin on vaikea tarttua ja kaverisuhteetkin jäävät taka-alalle. Pettymys itseen kasvaa ja omanarvon tunto katoaa. Pettymykset kuuluvat elämään, mutta jos alakulo kestää viikkokausia ja muuttuu hetkellisestä tunteesta pysyväksi olotilaksi, on syytä epäillä masennusta.

Yksin

Masentunut nuorukainen raottaa varovasti elämäänsä.  Tarinassa lohduton yksinäisyys puristaa kehoa kasaan, se on tehnyt aran aremmaksi ja vienyt toiveikkuuden nuoruuden päivistä. Ystävänpäivää hän vietti kuin mitä tahansa päivää, yksin, ilman seuraa. Ovikello ei soi, puhelin ei piippaa, kukaan ei kaipaa.  Päivä päivältä hän kokee muuttuvansa näkymättömämmäksi yksinäisyyden raatelevassa otteessa.