Liikkeelle

20.4.2017

Tutkimukset osoittavat kerta toisensa jälkeen, että säännöllinen liikunta lisää hyvinvointia. Saman on havainnut työssään Nuorisoasema Klaaran psykologi Milla Köynnös ja suosittelee liikuntaa osaksi etenkin ahdistuksen ja masennuksen hoitoa. Hän painottaa ettei liikunta ole vippaskonsti, vaan se on tärkeä osa kokonaisuutta. ”Tarvitaan päätös liikkeelle lähdöstä ja asian priorisointia omassa ajankäytössä”.

Eteenpäin

6.4.2016

”Sitten vaan en enää pystynyt menemään kouluun”, Irina kertoo muistellessaan aikaa, jolloin opinnot ammattiopistossa keskeytyivät. ”Kaikki jäi: siivoaminen, kaupassakäynti, suihkuunkin oli vaikea enää mennä.” Hän on kiitollinen, että oppilaitoksen kuraattori huolestui ja soitti, teki kotikäynnin, ohjasi oikean avun piiriin. Huutoniemen sairaalassa kului muutamia kuukausia. ”Tuli jälleen turvallinen olo”. Irina huomasi, että osastolla oli ihan tavallisia ihmisiä, joilla oli jokin hankala tilanne omassa elämässään. Juuri niin kuin hänellä itselläänkin.

Tunnetaitoja

14.1.2016

Alakulo voi alkaa vähitellen. Sitten turtuneisuus ottaakin salakavalasti niskaotteen, vie aloitekyvyn ja jämähdyttää sohvan nurkkaan. Ennen niin normaalilta tuntuneisiin arjen askareisiin on vaikea tarttua ja kaverisuhteetkin jäävät taka-alalle. Pettymys itseen kasvaa ja omanarvon tunto katoaa. Pettymykset kuuluvat elämään, mutta jos alakulo kestää viikkokausia ja muuttuu hetkellisestä tunteesta pysyväksi olotilaksi, on syytä epäillä masennusta.