Musiikin voima

6.9.2018

On lenkin aika, mutta väsyttää eikä huvittaisi lähteä. Liikunta kuitenkin parantaisi mielialaa ja mietit, miten voisit motivoida itsesi liikkeelle. Hmm, kuulokkeet päähän ja lempibiisi pauhaamaan, tästä saan energiaa! Ulkoilun jälkeen mieliala on jo parempi, mutta seuraavaksi edessä häämöttää iltapäivä koulutehtävien parissa. Rauhallinen musiikki auttaa keskittymään ja tekee opiskelusta mukavampaa. Hitaat kappaleet sopivat myös lähestyvään iltaan ja auttavat rentoutumaan.

Future Spring Fest 2018 – Kevään mahtavimmat minimessut!

16.5.2018

Nuorisoasema Klaara otti osaa Vaasan Setlementin ja Vaasan nuorisopalveluiden yhteistyössä järjestämään Future Spring Festiin, joka järjestettiin Variskan yläasteella tiistaina 8.5.2018. Tapahtuman tarkoituksena oli jakaa yläasteikäisille tietoa erilaisista nuorille suunnatuista palveluista, toiminnoista ja harrastuksista sekä kehittää Vaasan itäiselle alueelle uudenlaista vaikuttamistoimintaa nuorille.

Tapahtuma järjestettiin minimessujen muodossa.

Hyvinvointia luonnosta

27.4.2018

Näin kesän kynnyksellä on loistava aika luoda katsaus ympäröivään luontoon. Oletko huomannut valon lisääntymisen vaikuttavan positiivisesti mielialaasi? Entä oletko kiinnittänyt huomiota ympärillä tapahtuviin muutoksiin, yhä enemmän lämmittävään aurinkoon, linnun lauluun tai sateen tuoksuun?

Luonto vaikuttaa ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin monella tavalla. Se lievittää stressiä, ahdistusta ja masennusta sekä parantaa keskittymiskykyä.

Muutosta on tapahtunut

2.2.2018

Ohje tekstin lukijalle; Lue tekstin jokainen sana ajatuksella.

Olotila on haikea. Vuodessa on tapahtunut paljon. Opin luottamaan, hyväksymään ja ottamaan enemmän riskejä, rikkomaan omia rajojani ja antamaan itselleni anteeksi. Olen muuttunut, mutta toki myös kasvanut ihmisenä (1,5 cm jos tarkkoja ollaan). Opin näyttämään läheisilleni, että välitän heistä, halaamalla heitä joka kerta tavatessamme ja sanomalla heille usein ääneen kolme kaunista sanaa: ”olet rakas minulle” sitä todella tarkoittaen. Ystäväpiirini on muuttunut ja vakiintunut. Pidän silti edelleen piirini pieninä ja avoimina.

Epäonnistuin kirjoituksissa kahdesti. Molemmilla kerroilla puuttuvat pisteet pystyi laskemaan yhden käden sormilla. Se sattuu edelleen sieluuun. Vuosi alkuperäisen tavoitteeni jälkeen yritän uudelleen -viimeistä kertaa. Hiljaa rukoilen, että jaksaisin. Jos jaksan ja läpäisen nämä kokeet saan valkolakin pahvilaatikossa hyllylle säilytettäväksi, sekä merkityksellisen todistuksen kansioon. Jatko-opiskelujeni suhteen olen päättänyt mitä haluaisin tehdä, mutta epävarmuus on silti läsnä.

Liikkeelle

20.4.2017

Tutkimukset osoittavat kerta toisensa jälkeen, että säännöllinen liikunta lisää hyvinvointia. Saman on havainnut työssään Nuorisoasema Klaaran psykologi Milla Köynnös ja suosittelee liikuntaa osaksi etenkin ahdistuksen ja masennuksen hoitoa. Hän painottaa ettei liikunta ole vippaskonsti, vaan se on tärkeä osa kokonaisuutta. ”Tarvitaan päätös liikkeelle lähdöstä ja asian priorisointia omassa ajankäytössä”.

Mindfulness

Haluaisitko oppia taidon, jonka avulla voisit hallita omia tunteitasi eivätkä ne sinua? Perusajatuksena on todellisuuden hyväksyminen sellaisena kuin se on.

Liikunta ja vapaa-aika

Väsyttääkö ja onko mielialakin apea? Jokainen meistä tarvitsee liikuntaa pysyäkseen terveenä ja voidakseen hyvin. Lue vinkkejä liikuntaan ja harrastuksiin.